Вихователь-методист:
Брозницька Таїсія Миколаївна
Методичні принципи педагогічного колективу
Педагогічна майстерність, ерудиція;
творчий підхід та ініціативність
співпраця з батьками;
Спільна праця у дружбі та розумінні;
робота в режимі довіри та доброзичливості:
формування навичок самостійного аналізу власної педагогічної діяльності.
Говоримо про важливе
1. Запитайте, що діти знають про ситуацію в країні і як вони зараз почуваються.
Тема війни не має бути темою табу під час навчальних занять. Усі ми перебуваємо в єдиній реальності, де домінує страх, смерть, відчай, тривога. Важливо, щоб діти розуміли, що навколо люди відчувають ті ж переживання.
2. Коли говорите про війну і вживаєте поняття «поганий» чи «добрий», обов’язково пояснюйте дитині, чому поганий, а чому добрий.
Спонукайте фантазувати про події в країні через мультфільми і відео, які дитина дивиться.
3. Говоріть з дітьми про необхідність взаємодопомоги, про те, що багато людей в Україні та світі підтримують нашу державу та щодня об'єднують зусилля, аби допомогти нам якнайшвидше завершити війну.
4. Нагадайте дітям, якщо їм страшно, тривожно, вони завжди можуть звернутись по допомогу до дорослих (батьків, вихователів).
5. Зауважте, що важливо дослухатись до порад дорослих щодо поведінки офлайн, адже навколо криється багато небезпек, які можуть загрожувати життю і здоров‘ю.
6. Запитайте дітей, чи мають вони план дій на випадок повітряної тривоги та чи є в них особливі приготування (тривожний рюкзак, теплий одяг тощо).
Правила поведінки під час повітряної тривоги
Рекомендуємо обговорити зі старшими дітьми потребу завантажити на телефон додаток Повітряна тривога, оскільки не завжди можна почути сигнал з вулиці.
У будівлі:
· зайти в укриття (це може бути підвальне приміщення чи паркінг для машин);
· якщо немає спеціального укриття, потрібно спуститись на нижчі поверхи будівлі та обрати місце подалі від вікон.
У квартирі:
· якщо немає змоги спуститись в укриття, то важливо знайти місце подалі від вікон за тримальною стіною (найчастіше це біля вхідних дверей);
· сісти на підлогу;
· накритись ковдрою чи іншими речами з головою.
У потязі:
· нахилитись нижче рівня вікон та закрити голову руками.
На вулиці:
· зайти в найближче укриття (часто в містах є позначки «укриття» або позначки маршруту до нього).
Якщо немає змоги знайти найближче укриття, то важливо:
· триматись на відстані від магазинів з вітринами;
· лягти на землю біля високого бордюру, бетонних блоків;
· закрити голову руками.
Якщо почули десь вибухи, то залишайтесь у безпечному місці.
Правила поведінки під час артобстрілів:
· Коли чуєте вибухи чи стрільбу, важливо сховатись в укритті.
· Якщо ви почули вибухи під час перебування на вулиці - негайно лягайте на землю, але туди, де є заглиблення (наприклад, поміж бетонними конструкціями), або в яму, канаву.
· Небезпечно ховатись у під'їздах, арках, біля припаркованих машин.
· Затуліть долонями вуха та розтуліть рот.
· Правила поведінки дитини у громадському місці:
· Важливо написати на окремому папірці номер телефону когось з батьків чи рідних, хто є на зв’язку, а також — прізвище та ім'я дитини. Сховайте його дитині у верхньому одязі на випадок екстреної ситуації.
· Якщо дитина має власний мобільний телефон, нехай перевіряє, чи він заряджений, коли виходить з дому, та чи є достатня кількість грошей для дзвінків.
· Поставте номер когось з батьків на швидкий набір чи екстрений дзвінок у смартфоні дитини.
· На вулицях міст, де відбуваються обстріли, можуть бути уламки від ракет чи іншої зброї - чіпати їх не можна. Також не варто заходити в закинуті будівлі чи покинуті будинки, оскільки вони можуть бути замінованими.
· Поясніть дитині, що не можна підіймати на вулиці, у під'їзді, в магазині чи в будь-якому місці за межами дому будь-що з землі: цукерки, маленькі іграшки, різнокольорові предмети, мобільні телефони, адже в них може бути вибухівка.
· Не варто брати з рук незнайомих людей будь-які предмети: це може бути загрозою для здоров’я та життя.
· Якщо на вулиці дитину кличе незнайома людина, варто повідомити про це батьків чи дорослих.
· Якщо дитина загубилась у певній місцевості чи у натовпі, то важливо стати на безпечну височину та кликати батьків чи дорослих на ім'я та прізвище. Звичайно, якщо є власний мобільний телефон, то потрібно зателефонувати комусь з батьків, з ким були разом. Якщо немає зв’язку з дорослими, то набрати 102 та пояснити, що трапилось.
· Якщо незнайома людина взяла дитину за руку і намагається кудись відвести, то важливо привернути увагу до себе інших людей, наприклад, голосним криком, що дитина не знає цю людину.
Консультація для вихователів:
Творчість як ціннісна потреба дошкільника
Реформування дошкільної освіти потребує розв'язання безлічі проблем, серед яких виняткове місце належить проблемі формування творчої особистості. Проблемі розвитку людських здібностей завжди надавали величезного значення. Проте в минулому у людей не з’являлося виняткової потреби у розвитку творчості. Таланти виникали самі собою, стихійно породжували унікальні твори літератури та мистецтва, робили наукові відкриття, винаходи, які забезпечували задоволення потреб культури суспільства, яка розвивалася.
На сьогоднішній день ситуація зовсім інакша. Науково-технічний прогрес сприяє урізноманітненню та ускладненню життя. Воно потребує від особистості не стандартних, звичних для всіх дій, а рухливості, гнучкого мислення, швидкого пристосування до нових умов, творчого підходу до розв'язання різноманітних проблем. Якщо звернути увагу на той факт, що практично в кожній професії частка розумової праці збільшується, а вся значна частина виконавчої діяльності відводиться машинам, то безсумнівно творчі здібності особистості потрібно признати частиною її інтелекту а завдання розвитку – одним з першорядних завдань у вихованні сучасної особистості. Всі культурні цінності, що накопичило суспільство – це результат творчої діяльності людей, а від творчого потенціалу підростаючого покоління буде залежати майбутнє людського суспільства. Зміст, який закладений в поняття творчі здібності, визначає особливості аналізу проблем їх розвитку. Нерідко у щоденній свідомості творчі здібності прирівнюють зі здібностями до різноманітних видів художньої діяльності, складання віршів, написання музики тощо. Проте творчі здібності цим не обмежуються. Це поняття пов’язане з поняттям “творчість”, “творча діяльність”. Під творчою діяльністю ми припускають таку діяльність особистості, результатом якої є створення чогось нового – предмету навколишнього світу чи побудови мислення, яке забезпечує нові знання про світ, чи переживання, які відображають нове ставлення до дійсності [4, c. 11]. Творчі здібності визначають як індивідуальні особливості, якості особистості, які впливають на її успішність під час виконання різноманітної творчої діяльності. Саме тому частка творчості може бути присутньою у будь-якій людській діяльності. У всьому розвиненому світі наявний дуже великий інтерес до проблеми розкриття механізмів творчості. Становлення цілісної, гармонійно і творчо розвиненої особистості не є можливим без виховання естетично освічених людей, які розуміють і цінують мистецтво, без виявлення у дітей творчого початку. На сьогоднішній день Україна знаходиться на шлях установлення, тому і вимагає освічених громадян, творчих особистостей, які спроможні знайти креативний підхід для вирішення різноманітних проблем. Саме тому навчальні заклади всіх рівнів ставлять перед собою дуже важливе завдання: сприяти тому, щоб кожна дитина в майбутньому стала не просто пасивним членом суспільства, а інтелектуальною, ініціативною, творчою, суспільно корисною особистістю.
Базовий компонент дошкільної освіти, а саме зміст освітньої лінії “Дитина у світі культури” передбачає формування в дітей почуття краси в різних її проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини, розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей [1, с. 6]. Природа виникнення та розвитку дитячої творчості вже протягом декількох десятиліть є предметом досліджень багатьох учених. Наукою доведено, що саме дошкільний вік – сенситивний період розвитку творчості. Творчість є однією з найзмістовніших форм психічної активності, яку розглядають як універсальну здібність, що може забезпечити успішність багатоманітної діяльності старших дошкільників.
Творча дитина, творча особистість є результатом всього способу життя дошкільника, результатом спілкування та взаємної діяльності з дорослими, наслідок його особистої активності та творчих дій. Саме тому одним із першорядних напрямів діяльності дошкільного навчального закладу є створення єдиної скоординованої системи з виявлення, розвитку, сприяння та стимулювання творчо обдарованих дітей. Проблемою творчих здібностей дітей займалися вчені Л. Виготський, І. Лернер, С. Сисоєва, Б. Теплов, які стверджували, що майже кожну дитину можна навчити творчості, виховуючи у неї інтерес до знань. Якщо творче мислення поєднати з високим рівнем творчої уяви, розумовими здібностями, розвинутою пам’ятю, точністю рухів, то саме цей перелік і буде складати структуру загальних здібностей, які сприяють розвиткові спеціальних, творчих здібностей. Таким чином, у всіх дітей із нормальним розумовим розвитком можна сформувати риси творчої особистості. Б. Теплов [6, c. 22] назвав творчу здібність здатністю до самовираження. Це природна здібність, яку можна розвивати. Творчість розвиває нахили дитини до свободи і відкриттів, до пригод і оригінального вираження. Л. Горюнова зазначає, що творчість–це вища форма активності і самостійності в діяльності людини, яка включає елемент нового, передбачає оригінальну і високопродуктивну діяльність, здатність до вирішення проблемних ситуацій, продуктивну уяву у поєднанні з критичним відношенням до досягнутих результатів[3]. Видатний педагог В. Сухомлинський підкреслював: “Не можна позбавляти дітей радісного духовного життя. Воно повноцінне лише тоді, коли дитина живе в світі гри, казки, музики, фантазії, творчості. Без цього вона засушена квітка”. Він наголошував, коли дитина повторюєте, що було вже створено іншими людьми, якщо це діяння – плід її власних розумових зусиль – вона творець, її розумова діяльність – творчість [5, c.87]. Творчість дітей визначається не в об’єктивно новому кінцевому продукті, а в самостійному створенні дитиною системи власних взаємовідносин зі світом, у перетворенні навколишнього середовища і себе в цьому середовищі [2, c. 19]. Діти від природи є допитливим і сповнені бажанням вчитися. Для розвитку творчих здібностей кожної дитини потрібне правильне керівництво з боку вихователя. З цією метою вихователь повинен на кожному занятті використовувати творчі завдання. Вони повинні складати систему, яка буде здатна сформувати і розвинути всю різноманітність інтелектуальної та творчої діяльності дітей. Творчі здібності сприяють швидкому оволодінню знаннями та уміннями, їх засвоєнню й ефективному застосуванню на практиці. З цього слідує, що для розвитку творчих здібностей важливу роль відіграє розвиток психічних процесів таких як, пам’ять, увага, уява, швидка реакція, асоціативність, абстрактність мислення. За даними психологів саме ці якості є основою для розвитку творчих здібностей дошкільників. Специфічність творчості дітей заключається в тому, що вона з’являється у співдружності з творчістю дорослих, і вона має бути мотивована. Психологи розглядають гру, як генетичну основу художньої творчості, в процесі якої природно утворюються ситуації, які збуджують творчу активність. В наслідок того, що будь-яка творчість дитини пов’язана з емоційним відгуком на явища життя – вона найбільше кориcна на початковому етапі.
НА ПОРОЗІ ШКОЛИ: СПІВПРАЦЯ З БАТЬКАМИ
Питання підготовки дітей до школи завжди було пріоритетним у дошкільній освіти. Ще більше значення воно набуло з внесенням змін до Закону України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 № 2628-ІІІ, а саме із запровадженням обов’язкової дошкільної освіти дітей п’ятирічного віку. І якщо педагоги ДНЗ відреагували на ці зміни адекватно, адже вони й до цього готували дітей до шкільного навчання, то багатьох батьків охопила паніка. Перед ними постала низка запитань: як і де мають здобувати освіту їхні діти, якими знаннями вони мають володіти, які документи повинні засвідчувати здобуття дошкільної освіти тощо.
Намагаючись належно підготувати дитину до школи, батьки не лише висувають до ДНЗ безпідставні вимоги щодо підготовки дитини - шестирічки до навчання у школі на рівні учня-першокласника, що вміє писати, читати, рахувати, а й вдаються до пошуку підготовчих курсів, різноманітних гуртків. Однак потрібно розуміти, що розумове перенавантаження може негативно позначатися на фізичному та психічному здоров’ї дітей шестирічного віку. Адже під час організованих занять діти переважно сидять за столами, рухаються мало, унаслідок чого перевтомлюються, стають знервованими, нерідко в них з’являються прояви таких захворювань, як сколіоз, невроз, а також знижується загальна опірність організму до різних захворювань. З огляду на це батькам слід усвідомити, що провідна роль у підготовці до школи належить загальному фізичному розвитку, зміцненню здоров’я дітей. Бо лише фізично й психічно здорова дитина здатна успішно, без напруження навчатися.
У питаннях підготовки дітей до навчання в школі педагоги повинні паралельно приділяти увагу підготовці батьків до адекватного сприймання завдань підготовки їхньої дитини до шкільного навчання. Розглянемо окремі форми роботи з батьками, які є найефективнішими.
Тематична книжка «Готуємося до школи». Називається вона так, бо й справді, дорослі, не готують дітей до школи, а готуються разом з ними. Цю книжку отримує кожна родина майбутнього першокласника. Книжка містить таблицю, у якій порівнюється програма розвитку дітей старшої вікової групи ДНЗ з програмою розвитку та навчання першокласників. В ній чітко окреслюється, що в першому класі діти починають вивчати літери й роблять перші спроби читання, обчислюють математичні приклади, розв’язують задачі в межах першого десятка. Тоді чи варто витрачати час на формування тих навичок, які мають бути сформовані в дітей під час навчання у першому класі? І на що варто звертати увагу в процесі підготовки дітей до школи? Відповіді для себе батьки можуть знайти в книжці «Готуємося до школи». Тут містяться перелік навичок, які мають опанувати дошкільники на момент вступу до школи, надано рекомендації батькам, як ці навички формувати в родині, у які розвивальні ігри грати з дітьми та як виготовити ці ігри разом з ними вдома. Порада батькам: частково замінювати відвідування дітьми численних гуртків з високим розумовим навантаженням на гуртки фізичного виховання, які саме гуртки і з якого віку доцільно відвідувати дошкільникам. У книжці можна навести також умови зарахування дітей до загальноосвітньої школи відповідно до наказів Міністерства освіти і науки України.
Книжка «Готуємося до школи» є об’ємною. А от «Експрес-довідничок», який займає лише один стандартний аркуш паперу, батьки можуть легко перечитати, поки дитина вечеряє в дитячому садку. Тематика «Експрес-довідничків» досить різноманітна. Як правило, тезисно, стисло й конкретно надаються в них рекомендації з певного питання, скажімо:
· як прилучити дитину до книжки;
· як заохотити до пізнавальної активності;
· як розвивати пам'ять;
· на яких сайтах в інтернеті слід шукати розвивальні ігри для дошкільників тощо.
Консультаційні зустрічі з батьками майбутніх першокласників проводяться один раз на місяць у заздалегідь визначений день. Під час цих зустрічей намагатися формувати в батьків уявлення про те, що пізнавальний розвиток дитини – це не лише надання їй певних готових знань, а спонукання до пізнання навколишнього світу через спостереження, екскурсії, бесіди, дослідницько-пошукову діяльність. Часто чуємо від батьків, що вони не мають часу приділяти дітям достатньої уваги. У відповідь на це треба переконати батьків, пізнавальну діяльність можна активізувати навіть під час походу дітьми до магазину, перебуваючи на кухні, доглядаючи разом за квітами та домашніми тваринами тощо.
Особливо важливе значення для пізнавального розвитку дітей мають вихідні, проведені разом з батьками. Для змістовної організації дозвілля під час вихідних приготувати для батьків тематичні папки «Маршрути вихідного дня», у яких не просто презентуються цікаві місця нашого міста, а й надати рекомендації щодо того, як відвідування певного місця використати для формування в дитини нових знань, активізації пізнавальної діяльності. До того ж спільно проведені вихідні зміцнюють родину, сприяють усталенню певних сімейних традицій.
Інколи можна запропонувати батькам відвідати такі місця міста, про які вони досі не знали.
Можна багато розповідати батькам про роботу, яку проводять вихователі разом з дітьми, однак ліпше презентувати цю роботу через спільну діяльність дітей, батьків та педагогів. Цікавим є проведення Дня дитячої творчості. До цього заходу треба готуватися заздалегідь: діти разом з вихователями та батьками виготовляють різноманітні творчі вироби, із яких оформляється різнобарвна цікава виставка. Старших дошкільників можна залучати до участі в постановці міні-опери.
Надзвичайно цікавою може бути спільна художньо-креативна діяльність дітей та батьків. Наприклад: в групі діти разом з батьками виготовити весняну квітучу гулку, яку потім прикрасити музичну залу; розмалювати глечики, яким знайдеться місце в національному куточку. Результати спільної праці показують, наскільки потрібні й ефективні такі форми роботи з батьками.
Дієвою формою роботи з батьками є проведення підсумкових занять за участю батьків. Заняття-гра триває близько 20 хв.. Вихователі добирають дидактичні матеріли: картинки, схеми, різноманітні завдання, щоб діти мали змогу якомога повніше виявити свої знання, вміння й навички.
Під час підсумкових занять батьків розсаджують так, щоб вони могли спостерігати за всіма дітьми, що дає змогу побачити роботу своєї дитини на фоні роботи інших. Аби батьки не просто спостерігають, а й мають змогу активно долучатися до роботи дітей, вихователі, готуючись до заняття, повинні дібрати спеціально для батьків цікаві завдання, переважно на розвиток логіки. Підсумкові заняття за участю батьків проводяться на початку, всередині і наприкінці навчального року, аби батьки мали змогу побачити результати спільної роботи з педагогами.
В ході такої роботи батьки усвідомлюють, що підготовка до шкільного навчання – це не лише клопіт педагогів чи настанови родини, а спільна діяльність дітей, педагогів та батьків. Що більше часу батьки проводитимуть з дітьми (і не лише вдома), що активніше співпрацюватимуть з педагогами в питаннях підготовки дітей до школи, то легшим буде навчання у школі.
Є ПРОБЛЕМА? ЗНАЙДЕМО ВИХІД РАЗОМ!
Гра-тренінг для педагогів
Мета. Сприяти обміну досвідом між педагогами, підвищенню їхньої професійної майстерності, вдосконаленню комунікативних здібностей. Формувати вміння працювати згуртовано й знаходити оптимальні рішення у разі виникнення проблемних ситуацій.
Правила гри-тренінгу. Педагоги об’єднуються у дві команди: «Досвідчені педагоги», «Молоді спеціалісти».
Ведучий зачитує опис проблемної ситуації. Кожна група учасників шукає шляхи її розв’язання. Потім команди по черзі озвучують свої варіанти, обговорюють їх і доходять спільного рішення.
Важливо: педагоги мають дослухатися одне до одного, разом виробляти спільне рішення, обговорення не має зводитися до того, щоб досвідчені «вчили» молодих.
Хід гри-тренінгу
Ведучий. Сучасний розвиток дошкільної освіти вимагає від педагога творчого підходу до своєї роботи. Та в круговерті цікавого і насиченого освітнього процесу трапляються ситуації, впоратися з якими, особливо молодому спеціалісту, буває непросто. Необхідне володіння відповідними професійними навичками, вміння керувати власними емоціями, толерантно залагоджувати конфлікти, знаходячи оптимальні рішення. Перед тим, як ми почнемо шукати розв’язання для наших сьогоднішніх ситуацій, пропоную пограти в гру. Вона допоможе нам згуртуватися й активізуватися.
Гра «Зберемося разом»
Учасники об’єднуються у дві групи. Ведучий пропонує кожній виконати різноманітні завдання: вишикуватися відповідно до алфавіту за першими чи останніми літерами імен, за ростом, обрати і пояснити власний спосіб шикування.
Проблемна ситуація
«Поганий настрій, і як з ним боротися»
Мама привела до ЗДО дитину з поганим настроєм. Одразу додому не пішла, залишилися неподалік, а через деякий час вирішила поцікавитись емоційним станом свого малюка. Прочинивши двері до кімнати, вона побачила, що вихователь проводить заняття з дітьми, а її син сидить окремо на стільці й плаче. Мама забігла до групи, вхопила дитину і зі словами: «Так не робиться!» - забрала додому.
Проблема: відсутність довірчих стосунків між вихователем і батьками; брак професійних навичок у педагога.
Пропозиція щодо розв’язання
Команда досвідчених педагогів: перепросити за прикрий випадок, спробувати пояснити мамі ситуацію, що склалася (можливо, дитина хотіла усамітнитися, на жодні слова та дії вихователя не реагувала, і педагог вирішила на деякий час залишити хлопчика, але ні на хвилину не припиняла спостерігати за ним).
Команда молодих спеціалістів: перепросити за прикрий випадок; пізніше зателефонувати мамі, поцікавитись емоційним станом дитини; проконсультуватися з практичним психологом, щоб зрозуміти, як поводитися з дітьми в подібних ситуаціях, як заспокоїти дитину, якщо вранці у неї поганий настрій, як знайти з нею спільну мову.
Спільне рішення: перепросити; зателефонувати мамі, поцікавитися станом малюка, пояснити ситуацію, попросити завтра прийти до дитсадка.
Проблемна ситуація
«Довіряй, але перевіряй»
Дві мами вирішили контролювати роботу вихователів у середній групі. Вони весь час перебувають у груповій кімнаті, супроводжують дітей до туалету, стежать, щоб ті добре харчувалися, тощо. На зауваження вихователя про недоцільність перебування батьків у групі не реагують, зосереджені лише на своїх дітях. Це заважає педагогам здійснювати освітній процес, відволікає інших малят.
Проблема: відсутніх довірливих відносин між батьками і вихователями, незнання батьками вимог щодо умов перебування дітей у групі, розпорядку дня закладу.
Пропозиція щодо розв’язання
Команда досвідчених педагогів: провести позачергові батьківські збори, на яких зачитати батькам вимоги щодо умов перебування дітей у закладі дошкільної освіти; ознайомити їх із розпорядком дня; влаштувати День відкритих дверей.
Команда молодих спеціалістів: розробити та вивісити у роздягальні правила для батьків, частіше організовувати спільні заходи, запропонувати мамам узяти більш конструктивну участь в освітньому процесі (ознайомити вихованців групи зі своїми професіями, почитати казку, провести майстер-клас, узяти участь у театралізованій діяльності тощо).
Спільне рішення: влаштувати День відкритих дверей; провести батьківські збори, на яких акцентувати увагу батьків на правилах перебування дітей у закладі; організувати спільні заходи з батьками.
Проблемна ситуація
«Обережно: агресія»
Діти в групі часто поводяться агресивно, не вміють гратися разом, порушують дисципліну на заняттях, не реагують на зауваження вихователя, звертаються один до одного за прізвищем, дражняться.
Проблема: діти не можуть знайти спільну мову, вихователь не має авторитету в дітей.
Пропозиція щодо розв’язання
Команда досвідчених педагогів: об’єднати дітей спільною цікавою діяльністю; використовувати різноманітні форми роботи, спрямовані на покращення стосунків між дітьми; запровадити протягом дня «хвилинки радості та добра»; облаштувати в групій кімнаті живий куточок, де діти мали б можливість піклуватися про тварин.
Команда молодих спеціалістів: обговорити з батьками поведінку дітей; проконсультуватися з практичним психологом.
Спільне рішення: використовувати різноманітні методи і прийоми для того, щоб діти здружилися і звикли звертатися доне до одного на ім’я (провести вікторину з відгадування за описом на зразок: «Ця дівчинка висока, у неї блакитні очі, довге волосся…» тощо).
Проблемна ситуація
«Багатством поділись і більше не сварись»
Двоє хлопчиків не можуть поділити машинку, зчинили бійку. Один уже плаче, другий продовжує стояти на своєму. На зауваження вихователя не реагують.
Проблема: діти не вміють домовлятися між собою; педагогові бракує професійних навичок.
Пропозиція щодо розв’язання
Команда досвідчених педагогів: зосередити увагу дітей на чомусь іншому, запропонувати виконати спільне завдання, доручення.
Команда молодих спеціалістів: не примушувати дітей ділитися, натомість запропонувати їм ігри, що роблять такі дії приємними, наприклад, «Поділись своїм багатством» (для гри дітям роздають різноманітні іграшки, книжки, олівці тощо, а потім просять поділитися ними з усіма присутніми в кімнаті), - це допоможе малятам відчути, що спільна гра може дарувати радість.
Спільне рішення :дати кожному з хлопчиків якесь доручення; вчити дітей домовлятися, поступатися, миритися.
Проблемна ситуація
«Майстер-ламайстер»
Дитина постійно псує як власні, так і чужі іграшки. На зауваження вихователя жодним чином не реагує.
Проблема: дитина не цінує іграшки або намагається звернути на себе увагу, або це прояв допитливості та цікавості.
Пропозиція щодо розв’язання
Команда досвідчених педагогів: проконсультуватися з практичним психологом, щоб зрозуміти причину таких дій дитини та обрати правильну лінію поведінки на майбутнє.
Команда молодих спеціалістів: перемкнути увагу малюків на щось інше: конструктор, машинку-трансформер, пазли; дати дитині старі прилади, які можна безпечно розбирати.
Спільне рішення: з’ясувати причину такої поведінки; за допомогою конкретних прикладів чи розіграних з дітьми ситуацій переконати малюків в недоречності його вчинків.
Ведучий. Подібні до описових ситуацій – невід’ємна складова освітнього процесу. Попри їх складність, вони справляють і позитивний вплив, сприяють формуванню професійної компетентності педагогів. Будь-яка ситуація – це проблема, яку треба розв’язувати. Для знаходження рішення в більшості з них нам часом бракує елементарного спілкування. Вибір варіантів виходу із ситуації багато в чому залежить від професійного досвіду педагога, вміння проаналізувати власні дії. Але складні ситуації можуть трапитись як з молодими спеціалістами, так і з досвідченими. Готових рішень не існує, кожен випадок особливий.
Є ПРОБЛЕМА? ЗНАЙДЕМО ВИХІД РАЗОМ!
Гра-тренінг для педагогів
Мета. Сприяти обміну досвідом між педагогами, підвищенню їхньої професійної майстерності, вдосконаленню комунікативних здібностей. Формувати вміння працювати згуртовано й знаходити оптимальні рішення у разі виникнення проблемних ситуацій.
Правила гри-тренінгу. Педагоги об’єднуються у дві команди: «Досвідчені педагоги», «Молоді спеціалісти».
Ведучий зачитує опис проблемної ситуації. Кожна група учасників шукає шляхи її розв’язання. Потім команди по черзі озвучують свої варіанти, обговорюють їх і доходять спільного рішення.
Важливо: педагоги мають дослухатися одне до одного, разом виробляти спільне рішення, обговорення не має зводитися до того, щоб досвідчені «вчили» молодих.
Хід гри-тренінгу
Ведучий. Сучасний розвиток дошкільної освіти вимагає від педагога творчого підходу до своєї роботи. Та в круговерті цікавого і насиченого освітнього процесу трапляються ситуації, впоратися з якими, особливо молодому спеціалісту, буває непросто. Необхідне володіння відповідними професійними навичками, вміння керувати власними емоціями, толерантно залагоджувати конфлікти, знаходячи оптимальні рішення. Перед тим, як ми почнемо шукати розв’язання для наших сьогоднішніх ситуацій, пропоную пограти в гру. Вона допоможе нам згуртуватися й активізуватися.
Гра «Зберемося разом»
Учасники об’єднуються у дві групи. Ведучий пропонує кожній виконати різноманітні завдання: вишикуватися відповідно до алфавіту за першими чи останніми літерами імен, за ростом, обрати і пояснити власний спосіб шикування.
Проблемна ситуація
«Поганий настрій, і як з ним боротися»
Мама привела до ЗДО дитину з поганим настроєм. Одразу додому не пішла, залишилися неподалік, а через деякий час вирішила поцікавитись емоційним станом свого малюка. Прочинивши двері до кімнати, вона побачила, що вихователь проводить заняття з дітьми, а її син сидить окремо на стільці й плаче. Мама забігла до групи, вхопила дитину і зі словами: «Так не робиться!» - забрала додому.
Проблема: відсутність довірчих стосунків між вихователем і батьками; брак професійних навичок у педагога.
Пропозиція щодо розв’язання
Команда досвідчених педагогів: перепросити за прикрий випадок, спробувати пояснити мамі ситуацію, що склалася (можливо, дитина хотіла усамітнитися, на жодні слова та дії вихователя не реагувала, і педагог вирішила на деякий час залишити хлопчика, але ні на хвилину не припиняла спостерігати за ним).
Команда молодих спеціалістів: перепросити за прикрий випадок; пізніше зателефонувати мамі, поцікавитись емоційним станом дитини; проконсультуватися з практичним психологом, щоб зрозуміти, як поводитися з дітьми в подібних ситуаціях, як заспокоїти дитину, якщо вранці у неї поганий настрій, як знайти з нею спільну мову.
Спільне рішення: перепросити; зателефонувати мамі, поцікавитися станом малюка, пояснити ситуацію, попросити завтра прийти до дитсадка.
Проблемна ситуація
«Довіряй, але перевіряй»
Дві мами вирішили контролювати роботу вихователів у середній групі. Вони весь час перебувають у груповій кімнаті, супроводжують дітей до туалету, стежать, щоб ті добре харчувалися, тощо. На зауваження вихователя про недоцільність перебування батьків у групі не реагують, зосереджені лише на своїх дітях. Це заважає педагогам здійснювати освітній процес, відволікає інших малят.
Проблема: відсутніх довірливих відносин між батьками і вихователями, незнання батьками вимог щодо умов перебування дітей у групі, розпорядку дня закладу.
Пропозиція щодо розв’язання
Команда досвідчених педагогів: провести позачергові батьківські збори, на яких зачитати батькам вимоги щодо умов перебування дітей у закладі дошкільної освіти; ознайомити їх із розпорядком дня; влаштувати День відкритих дверей.
Команда молодих спеціалістів: розробити та вивісити у роздягальні правила для батьків, частіше організовувати спільні заходи, запропонувати мамам узяти більш конструктивну участь в освітньому процесі (ознайомити вихованців групи зі своїми професіями, почитати казку, провести майстер-клас, узяти участь у театралізованій діяльності тощо).
Спільне рішення: влаштувати День відкритих дверей; провести батьківські збори, на яких акцентувати увагу батьків на правилах перебування дітей у закладі; організувати спільні заходи з батьками.
Проблемна ситуація
«Обережно: агресія»
Діти в групі часто поводяться агресивно, не вміють гратися разом, порушують дисципліну на заняттях, не реагують на зауваження вихователя, звертаються один до одного за прізвищем, дражняться.
Проблема: діти не можуть знайти спільну мову, вихователь не має авторитету в дітей.
Пропозиція щодо розв’язання
Команда досвідчених педагогів: об’єднати дітей спільною цікавою діяльністю; використовувати різноманітні форми роботи, спрямовані на покращення стосунків між дітьми; запровадити протягом дня «хвилинки радості та добра»; облаштувати в групій кімнаті живий куточок, де діти мали б можливість піклуватися про тварин.
Команда молодих спеціалістів: обговорити з батьками поведінку дітей; проконсультуватися з практичним психологом.
Спільне рішення: використовувати різноманітні методи і прийоми для того, щоб діти здружилися і звикли звертатися доне до одного на ім’я (провести вікторину з відгадування за описом на зразок: «Ця дівчинка висока, у неї блакитні очі, довге волосся…» тощо).
Проблемна ситуація
«Багатством поділись і більше не сварись»
Двоє хлопчиків не можуть поділити машинку, зчинили бійку. Один уже плаче, другий продовжує стояти на своєму. На зауваження вихователя не реагують.
Проблема: діти не вміють домовлятися між собою; педагогові бракує професійних навичок.
Пропозиція щодо розв’язання
Команда досвідчених педагогів: зосередити увагу дітей на чомусь іншому, запропонувати виконати спільне завдання, доручення.
Команда молодих спеціалістів: не примушувати дітей ділитися, натомість запропонувати їм ігри, що роблять такі дії приємними, наприклад, «Поділись своїм багатством» (для гри дітям роздають різноманітні іграшки, книжки, олівці тощо, а потім просять поділитися ними з усіма присутніми в кімнаті), - це допоможе малятам відчути, що спільна гра може дарувати радість.
Спільне рішення :дати кожному з хлопчиків якесь доручення; вчити дітей домовлятися, поступатися, миритися.
Проблемна ситуація
«Майстер-ламайстер»
Дитина постійно псує як власні, так і чужі іграшки. На зауваження вихователя жодним чином не реагує.
Проблема: дитина не цінує іграшки або намагається звернути на себе увагу, або це прояв допитливості та цікавості.
Пропозиція щодо розв’язання
Команда досвідчених педагогів: проконсультуватися з практичним психологом, щоб зрозуміти причину таких дій дитини та обрати правильну лінію поведінки на майбутнє.
Команда молодих спеціалістів: перемкнути увагу малюків на щось інше: конструктор, машинку-трансформер, пазли; дати дитині старі прилади, які можна безпечно розбирати.
Спільне рішення: з’ясувати причину такої поведінки; за допомогою конкретних прикладів чи розіграних з дітьми ситуацій переконати малюків в недоречності його вчинків.
Ведучий. Подібні до описових ситуацій – невід’ємна складова освітнього процесу. Попри їх складність, вони справляють і позитивний вплив, сприяють формуванню професійної компетентності педагогів. Будь-яка ситуація – це проблема, яку треба розв’язувати. Для знаходження рішення в більшості з них нам часом бракує елементарного спілкування. Вибір варіантів виходу із ситуації багато в чому залежить від професійного досвіду педагога, вміння проаналізувати власні дії. Але складні ситуації можуть трапитись як з молодими спеціалістами, так і з досвідченими. Готових рішень не існує, кожен випадок особливий.
Консультації для вихователів
«Азбука дорожнього руху»
Програма з вивчення правил дорожнього руху та профілактики дитячого дорожньо-транспортного травматизму.
Актуальність програми.
За результатом статистики, щорічно на дорогах нашої країни відбувається десятки тисяч дорожньо-транспортних пригод з участю дітей і підлітків. Саме тому дорожньо-транспортний травматизм залишається пріоритетною проблемою суспільства, що потребує вирішення при загальному участю, педагогів, батьків і дітей.
Кожен дорослий повинен знати правила дорожнього руху для пішоходів і виховувати дисциплінованих пішоходів у своїх дітях. Адже правила дорожнього руху єдині для дітей і дорослих.
Тому головне завдання вихователів і педагогів - доступно роз'яснити правила дитині, а при виборі форм навчання донести до дітей сенс, небезпека недотримання правил, при цьому, не спотворивши їх змісту.
Важливість дошкільного придбання навичок аргументується тим, щоб дитина могла легко орієнтуватися в найближчому просторовому оточенні, умів спостерігати і правильно оцінювати дорожні ситуації, володів навичками безпечної поведінки в цих ситуаціях.
Кожен віковий
період дошкільника характеризується зростанням рухової активності й збільшенням фізичних можливостей дитини, поєднуючись з підвищеною допитливістю, прагненням до самостійності, що призводять до
виникнення травмонебезпечних ситуацій.
У ДНЗ навчання культурі поведінки на вулиці тісно пов'язано з загальними завданнями виховання дітей: розвитком уваги, зібраність, відповідальність, обережність, адекватної впевненості в собі та
здатності орієнтуватися в просторі.
У програмі з формування основ безпечної поведінки дітей дошкільного віку під час дорожнього руху «Дитина у світи дорожнього руху» висвітлені освітні завдання та показники компетентності маленьких учасників дорожнього руху за віковими група та програмовий матеріал за тематичними блоками, та їх орієнтовне змістове наповнення. Також включені практичні шляхи реалізації програмових завдань.
Програми «Дитина у світи дорожнього руху» створена на реалізацію вимог змістового напряму «Безпека життєдіяльності» освітньої лінії «Особистість дитини» Базового компонента дошкільної освіти.
Завдання:
Ø Вчити правил забезпечення безпеки дорожнього руху: дорожній рух і його учасники.
Ø Продовжувати знайомити з правилами поведінки пасажирів у транспорті, з правилами безпечної поведінки пішохода на дорогах;
Ø Ознайомлення з дорожніми знаками;
Ø Формувати почуття відповідальності, тобто готовність відповідати за свої вчинки.
Ø Удосконалювати культуру поведінки на вулиці і в транспорті.
Ø Розвивати у дітей навички контролю і самоконтролю.
Методичні рекомендації.
Щоб підвести дітей до розуміння, як слід вести на вулиці, необхідна продумана освтня робота, яка вимагає комплексного підходу і врахування загальних дидактичних принципів:
· Доступності
· Науковості
· Свідомості
· Послідовності
· Наочності
· Зв'язку теорії з практикою
· Міцності засвоєння знань, умінь, навичок
· Індивідуального підходу
Щоб врахувати в роботі всі ці принципи необхідно:
1. Перш ніж починати навчання дошкільнят, вихователям самим необхідно знати і дотримуватися ПРАВИЛ дорожнього руху.
2. Зробити добірку різноманітних інформаційних даних:
ü Розробки занять, цільових прогулянок, ігор...
ü Демонстраційного, і роздавального матеріалу.
3. Продумати оформлення інформаційного стенду.
4. Систематично проводити моніторинг знань безпечної поведінки на проїжджій частині, в транспорті і у дворі (на початку та в кінці навчального року).
До кінця діти повинні знати: набуті раніше знання, вміння і навички з ПДР необхідно поповнити, закріпити і розширити, додавши нові поняття:
Ø Діти повинні вміти вирішувати проблемні ситуації, що виникають на проїзній частині і на вулиці;
Ø Дізнаватися різні види транспорту, вміти класифікувати: пасажирський, будівельний;
Ø Знати дорожні знаки: попереджувальні, заборонні, розпорядчі, знаки сервісу.
Різноманітні форми діяльності з дітьми (групова, індивідуальна) сприяють успішній реалізації поставлених цілей і завдань.
Методи корекційно-виховної роботи:
- словесний
- наочний
- ігровий
- практичний
- дослідний
Основні форми роботи:
Ø Заняття
Ø Бесіди
Ø Екскурсії
Ø Цільові прогулянки
Ø Читання художньої літератури
Ø Робота з наочним матеріалом
Ø Вікторини
Ø Розучування напам'ять
Ø Інструктажі
Ø Рішення ситуаційних задач
Ø Моделювання проблемних ситуацій
Ø Конкурси малюнків
Ø Творче розповідання
Ø Ігри-сюжетно-рольові, дидактичні, рухливі, музично - дидактичні, ігри словотвору.
Ø Оформлення стендів
Ø Пальчикова гімнастика
Ø Тестування
Ø Участь у досугах, святах, розвагах і творчих конкурсах
Велике значення в роботі з дітьми відіграє організація екскурсій і прогулянок, де діти оволодівають практичними навичками пішоходів.
В залежності від завдань екскурсії можуть бути ознайомлювальними, уточнюючими раніше отримані уявлення, закріплюють, то є підсумковими.
У дошкільному віці також ефективними є практичні ігри-тренінги для дітей з метою оволодіння практичними знаннями та вміннями. Цікавою і ефективною формою роботи є організація рухливих і рольових ігор, в яких діти доводять до автоматизму навички безпечної поведінки на вулиці. Хороші результати дає використання гри в роботі з дітьми в умовах інтегрованого навчання.
Цілі дидактичних і рухливих ігор та ігрових вправ:
§ Вчити дітей розрізняти дорожні знаки.
§ Закріплювати знання дітей про правила дорожнього руху.
§ Розширювати знання дітей про правила поведінки пішоходів та водіїв на дорозі.
§ Розвивати просторову орієнтування (у просторі приміщення, на вулиці, на аркуші паперу).
§ Формувати навички рольової поведінки.
§ Збагачувати пасивний і активний словник дітей.
§ Розвивати зорову увагу, довільне регулювання руху руки і зорово - рухову координацію в процесі ігор.
Матеріально-технічне забезпечення:
Наочні посібники:
§ картинки прилеглих вулиць;
§ розвиваюча гра «Вчимо дорожні знаки»;
§ розвиваюча гра «Транспорт»;
§ розвиваюча гра «Закони вулиць і доріг»;
§ фланелеграфы, плакати, сюжетні картинки;
§ іграшки транспортні;
§ конструктори (будівельний).
Атрибути для сюжетно - рольових ігор:
§ жезли, свистки, кашкети міліціонера;
§ прапорці для переходу вулиці;
§ планшети з перехрестям.
Дорожні знаки нагрудні і переносні:
§ «Пішохідний перехід»;
§ «Рух пішоходів заборонено»;
§ «Круговий рух»;
§ «Зупинка автобуса»;
§ «Обережно - діти»;
§ «Телефон»;
§ «Пункт медичної допомоги»;
§ «Пункт харчування»;
§ «Рух направо, наліво»;
Додаткові матеріали:
§ комп'ютер, відеофільми;
§ роздатковий матеріал по темі;
§ дитяча художня, методична література, диски.
«РОЗВИВАЄМО ДІТЕЙ ЗА ДОПОМОГОЮ ТІКО-КОНСТРУКТОРА»
КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ
«Діти охоче завжди чим-небудь займаються.
Це дуже корисно, а тому не тільки не слід цьому заважати, а й потрібно вживати
щоб завжди у них було що робити».
Я. А. Коменський
Коли весь сучасний світ робить ставку на інноваційні технології, сфера освіти також не може залишатися осторонь від цього. Все більше традиційні способи передачі інформації поступаються місцем використанню технологій діяльнісного типу. Сьогодні вихователю необхідно так вибудовувати освітню діяльність з дітьми, щоб кожна дитина активно і захоплено займалася; щоб ця діяльність сприяла розвитку у дітей творчих, конструктивних і логіко-математичних здібностей, допитливості, глибокого пізнавального інтересу до навколишнього. І інструментом саме такого розвитку дітей є «ТІКО»-конструктор для площинного і об’ємного моделювання.
«ТІКО» – це Трансформований Ігровий Конструктор для Освіти дошкільників. Він являє собою набір яскравих площинних фігур з пластмаси, які шарнірно з’єднуються між собою. В результаті для дитини стає наочним процес переходу з площини в простір, від розгортки – до об’ємної фігури і назад. Усередині великих фігур конструктора є отвори, які при зборі ігрових форм виступають в ролі «віконця», «двері», «ока». Сконструювати можна безліч ігрових фігур: від доріжки і забору до меблів, котеджу, ракети, корабля, восьминога, сніговика і т.п.
У грі з конструктором ТІКО дитина вивчає не тільки назви і вигляд площинних фігур (трикутники рівносторонні, рівнобедрені і прямокутні, квадрати, прямокутники, ромби, паралелограми, трапеції, п’ятикутник, шестикутники і восьмикутники), малюкові відкривається світ призм, пірамід, зірок Кеплера.
Для дитини важливо, щоб результати її творчої діяльності можна було наочно продемонструвати: це підвищує самооцінку і позитивно впливає на мотивацію до діяльності, до пізнання. Конструктор ТІКО створює для цього найсприятливіші можливості. Вже через 2-3 місяці навчання вихованці створюють конструкції на різну тематику, які можна об’єднати в ефектну масштабну експозицію.
Основним девізом ТІКО є: «Вчимося, граючи».
Що розвиває конструктор ТІКО?
Т – творчі вміння
І – інтелектуальні вміння
К – комунікативні навички
О – організаційні та оціночні вміння
В чому ж новизна цієї технології?
Новизна технології – посилення реалізованої основної освітньої програми «Дитина» (та інших програм) в аспекті логіко-математичного розвитку і конструктивно-модельної діяльності за рахунок використання в роботі в освітньому процесі нових форм, методів і прийомів педагогічної роботи на основі конструктора ТІКО.
З’єднання деталей ТІКО
Деталі ТІКО мають дві сторони, одна шорстка, інша гладка. ТІКО – деталі з’єднуємо шорсткою стороною назовні, гладкою стороною всередину, розташувавши їх приблизно під кутом 60-90 градусів
по відношенню один до одного. Розташування сполучних елементів ТІКО – деталей – кулька під дугою; дугу накладаємо на кульку, злегка натискаємо і «шарнірний замок» застібається.
В яких видах діяльності використовується конструктор ТІКО?
Використання конструктора ТІКО може бути в дитячому саду в рамках: колективної освітньої діяльності, проектної діяльності, гри-драматизації, вільної діяльності, сюжетно-рольової гри і у всіх видах діяльності.
Діти грають з усім, що потрапляє їм в руки, тому їм потрібні для ігор безпечні і міцні речі, і конструктори ТІКО дають їм можливість для експериментування і самовираження
Захоплені в процес моделювання та конструювання, діти не помічають, як в грі педагогом реалізуються виховні та освітні завдання.
Види конструктора ТІКО для дошкільників.
1. Фантазер.
2. Геометрія.
3. Архимед.
4. Граматика.
5. Азбука.
6. Англійська мова.
7. Арифметика.
8. Шари.
9. Малюк.
10. Тематичний набір «Пінгвін».
11. Тематичний набір «Ракетний крейсер».
12. Логопедична скриня.
13. Колесо.
Використовуючи конструктор ТІКО у власній діяльності, діти успішно оволодівають основними прийомами розумової діяльності, орієнтуються на площині і в просторі, спілкуються, працюють в групі, в колективі, конструюють вироби як площинні, так і об’ємні, захоплюються самостійною технічною творчістю.
«РОЗВИВАЄМО ДІТЕЙ ЗА ДОПОМОГОЮ ТІКО-КОНСТРУКТОРА»
КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ
«Діти охоче завжди чим-небудь займаються.
Це дуже корисно, а тому не тільки не слід цьому заважати, а й потрібно вживати
щоб завжди у них було що робити».
Я. А. Коменський
Коли весь сучасний світ робить ставку на інноваційні технології, сфера освіти також не може залишатися осторонь від цього. Все більше традиційні способи передачі інформації поступаються місцем використанню технологій діяльнісного типу. Сьогодні вихователю необхідно так вибудовувати освітню діяльність з дітьми, щоб кожна дитина активно і захоплено займалася; щоб ця діяльність сприяла розвитку у дітей творчих, конструктивних і логіко-математичних здібностей, допитливості, глибокого пізнавального інтересу до навколишнього. І інструментом саме такого розвитку дітей є «ТІКО»-конструктор для площинного і об’ємного моделювання.
«ТІКО» – це Трансформований Ігровий Конструктор для Освіти дошкільників. Він являє собою набір яскравих площинних фігур з пластмаси, які шарнірно з’єднуються між собою. В результаті для дитини стає наочним процес переходу з площини в простір, від розгортки – до об’ємної фігури і назад. Усередині великих фігур конструктора є отвори, які при зборі ігрових форм виступають в ролі «віконця», «двері», «ока». Сконструювати можна безліч ігрових фігур: від доріжки і забору до меблів, котеджу, ракети, корабля, восьминога, сніговика і т.п.
У грі з конструктором ТІКО дитина вивчає не тільки назви і вигляд площинних фігур (трикутники рівносторонні, рівнобедрені і прямокутні, квадрати, прямокутники, ромби, паралелограми, трапеції, п’ятикутник, шестикутники і восьмикутники), малюкові відкривається світ призм, пірамід, зірок Кеплера.
Для дитини важливо, щоб результати її творчої діяльності можна було наочно продемонструвати: це підвищує самооцінку і позитивно впливає на мотивацію до діяльності, до пізнання. Конструктор ТІКО створює для цього найсприятливіші можливості. Вже через 2-3 місяці навчання вихованці створюють конструкції на різну тематику, які можна об’єднати в ефектну масштабну експозицію.
Основним девізом ТІКО є: «Вчимося, граючи».
Що розвиває конструктор ТІКО?
Т – творчі вміння
І – інтелектуальні вміння
К – комунікативні навички
О – організаційні та оціночні вміння
В чому ж новизна цієї технології?
Новизна технології – посилення реалізованої основної освітньої програми «Дитина» (та інших програм) в аспекті логіко-математичного розвитку і конструктивно-модельної діяльності за рахунок використання в роботі в освітньому процесі нових форм, методів і прийомів педагогічної роботи на основі конструктора ТІКО.
З’єднання деталей ТІКО
Деталі ТІКО мають дві сторони, одна шорстка, інша гладка. ТІКО – деталі з’єднуємо шорсткою стороною назовні, гладкою стороною всередину, розташувавши їх приблизно під кутом 60-90 градусів
по відношенню один до одного. Розташування сполучних елементів ТІКО – деталей – кулька під дугою; дугу накладаємо на кульку, злегка натискаємо і «шарнірний замок» застібається.
В яких видах діяльності використовується конструктор ТІКО?
Використання конструктора ТІКО може бути в дитячому саду в рамках: колективної освітньої діяльності, проектної діяльності, гри-драматизації, вільної діяльності, сюжетно-рольової гри і у всіх видах діяльності.
Діти грають з усім, що потрапляє їм в руки, тому їм потрібні для ігор безпечні і міцні речі, і конструктори ТІКО дають їм можливість для експериментування і самовираження
Захоплені в процес моделювання та конструювання, діти не помічають, як в грі педагогом реалізуються виховні та освітні завдання.
Види конструктора ТІКО для дошкільників.
1. Фантазер.
2. Геометрія.
3. Архимед.
4. Граматика.
5. Азбука.
6. Англійська мова.
7. Арифметика.
8. Шари.
9. Малюк.
10. Тематичний набір «Пінгвін».
11. Тематичний набір «Ракетний крейсер».
12. Логопедична скриня.
13. Колесо.
Використовуючи конструктор ТІКО у власній діяльності, діти успішно оволодівають основними прийомами розумової діяльності, орієнтуються на площині і в просторі, спілкуються, працюють в групі, в колективі, конструюють вироби як площинні, так і об’ємні, захоплюються самостійною технічною творчістю.
http://www.lego-le.ru/mir-lego/programmi-lego/lego-digital-designer.html
ВИХОВАТЕЛЬ-МЕТОДИСТ - ХТО ЦЕ?
Вихователь-методист займається методичною роботою та організує весь освітньо-виховний процес в дитячому садку. Методист аналізує, планує, організовує, координує, контролює діяльність педагогічного колективу. Разом із директором ДНЗ він керує колективом дитячого садка, беручи участь у добиранні кадрів, у розробленні та впровадженні програм розвитку і педагогічних планів. Комплектує групи навчальними посібниками, іграми, іграшками, організовує співпрацю з іншими дошкільними закладами, школами, дитячими центрами та ін.
Вихователь-методист проводить ґрунтовну методичну роботу у педагогічному колективі: відкриті заняття для вихователів, семінари, семінари – практикуми, індивідуальні та групові консультації, педагогічні ради. Крім того, він бере участь у роботі з батьками: готує стенди, папки, що присвячені сімейному вихованню та ін. Робоче місце методиста, як відомо, методичний кабінет. Там кожен педагог може отримати практичну допомогу в організації роботи з дітьми, а батьки можуть проконсультуватися з приводу розвитку дитини, отримати відповіді на питання про педагогічний процес в дитячому садку...
Ще одне завдання методиста, мабуть, найважливіше, - розуміти і правильно оцінювати сили і можливості кожного педагога, знати, що важливо для нього в житті, до чого він прагне, щоб задовольнити потребу кожного педагога в повазі, визнанні та самореалізації.
Організація методичної роботи здійснюється:
Функції методичної служби ДНЗ
Інформаційна: Вивчення та накопичення інформації про стан та результати професійної діяльності педагогів, підвищення кваліфікації педагогічного персоналу, підвищення якості педагогічного процесу, узагальнення позитивного досвіду педагогів, поповнення банку педагогічної інформації про найбільш актуальні проблеми розвитку дошкільної освіти, про новітні досягнення науки та практики, широке впровадження інформаційних технологій, встановлення контактів зі ЗМІ, різноманітними установами та організаціями для розповсюдження інформації про діяльність ДНЗ.
Навчальна: здійснення ознайомлення педагогічного персоналу з новими освітніми програмами та технологіями, ознайомлення зі стандартами дошкільної освіти України, здійснення ознайомлення педагогічного персоналу з законодавчими, нормативними документами в галузі освіти, організація та проведення семінарів, практичних занять, консультацій, відкритих заходів з використанням активних методів.
Контрольно - діагностична: Моніторинг якості педагогічного процесу, застосування методів психолого - педагогічної діагностики в процесі стану освітньо - виховного процесу, аналіз інноваційного досвіду педагогічного персоналу, узагальнгення отриманих результатів.
Організаційна: Організація та участь в педагогічних радах, педагогічних годинах, батьківських конференціях тощо, організація методичних об'єднань творчих груп та мініпроектів, організація самостійної роботи педагогів з підвищення професійного рівня, огранізація роботи з батьками дітей та соціальними партнерами, направлення педагогів на курси підвищення кваліфікації.
Дослідницька: Планування заходів на основі аналізу стану освітнього прцесу та запитів педагогів з урахуванням нових тенденцій в розвитку освітніх технологій, вивчення та розповюдження інноваційного досвіду та авторських технологій.
Комунікативна: Усвідомлення особистої та соціальної значимості діяльності, реалізація гуманістичної програми в педагогічній діяльності, встановлення ділових контактів з учасниками педагогічного процесу .
Виховна: (мотиваційно-стимулююча): Стимулювання творчої діяльності педагогів, виявлення потенціалу педагогів, стимулювання підвищення професійної кваліфікації, мотивування на використання особистісно- орієнтованої моделі виховання, на емпатію з дітьми, прояв любові та розуміння.
Про підсумки проведення
міської виставки педагогічних
ідей та знахідок , на яку було представлено
роботи педагогів дошкільного
навчального закладу № 9
Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту», Базового компонента дошкільної освіти, виконання завдань програм «Українське дошкілля», інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України «Щодо організації освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2016-2017 навчальному році» від 16.06.2016 року № 1/9 – 315, наказу від 17.08.2016 р. № 199 «Про організацію методичної роботи у дошкільних навчальних закладах в 2016-2017 навчальному році», плану роботи управління освіти і науки на 2016-2017 навчальний рік, наказу управління освіти і науки № 48 від 01.03.2017 року «Про підсумки проведення міської виставки педагогічних ідей та знахідок дошкільних навчальних закладів» та метою здійснення науково-методичного супроводу дошкільної освіти, висвітлення кращих методичних розробок, поширення перспективного педагогічного досвіду, впровадження інноваційних освітніх технологій в практику роботи дошкільних навчальних закладів 12 січня 2017 року проведено виставку педагогічних ідей та інновацій «Педагогічна палітра дошкілля».
Пріоритетним напрямом тематики матеріалів презентованих на постійно діючій виставці «Освіта Хмельниччини на шляхах реформування» у 2017 році є реалізація Державного стандарту дошкільної освіти. Матеріали відображають зміст освітньо-виховного процесу з урахуванням сучасних умов та вимог підвищення ефективності використання нових технологій у педагогічній практиці. Управлінням освіти і науки з дошкільного закладу № 9 на обласну виставку подано роботи завідувача Стасюк О.С., заввідділом УОН Калинюк Є.М. в співавторстві з завідувачем ДНЗ № 18 Кульчицькою І.А. «Управлінський аспект в організації раціонального харчування дошкільників» та вихователів Кащеної Ж.П., Граб І.І., Пархоменко Т.П., Підфігурної І.М. «Організація днів здоров’я в ДНЗ», вихователя Магеровської О.Б. «Інтерактивна скарбничка для дошкільнят», які стали переможцями обласної виставки «Освіта Хмельниччина на шляхах реформування у 2016 році» (І та ІІІ місце).
На виставку «Педагогічна палітра дошкілля 2017» дошкільним навчальним закладом представлено 11 робіт:
1. «Матеріали лабораторії по впровадженню ідей С.Русової» Стасюк О.С.
2. «Із горбочка на горбок котиться візок казок» розвиток театралізованої діяльності дошкільника Кузьмінська С.М., Семенюк А. О.
3. «Барви українського віночка» Дудченко І.Р., Прокопенко С. Г.
4. «Перші кроки до економіки» Ганущак О. І., Підфігурна І. М.
5. «Хрестоматія для наймолодших» Целушкова Н. В., Ткачук Р.А.
6. Авторська програма гуртка фітбол гімнастики «Чарівний м’яч» Терефера Л.М.
7. «За крок до школи» педагогічні умови у забезпеченні наступності і перспективності в організації дошкільної і початкової освіти Кащена Ж.П., Підфігурна І.М.
8. «Логокуб» Калинюк Є. М., Білюк Т. В, Вишневська О. В.
9. «Профілактика та корекція невротичних проявів у дошкільників – соціально-психологічний аспект» Погребецька О. М., Гуменюк О. В.
10. «В серці кожної дитини живе любов до Батьківщини» Пархоменко Т. П., Граб І.І.
11. «Національно-патріотичне виховання в сюжетах мультфільмів» Мороз У.П., Повар С.І.
Тематика матеріалів висвітлює основні засади Державного стандарту дошкільної освіти, виконання завдань програми «Українське дошкілля», актуальні питання щодо розвитку дошкільної освіти в різних аспектах, використання інтерактивних форм роботи з дітьми. Педагоги закладу продемонстрували досягнення та перспективи розвитку і реформування системи дошкільної освіти, висвітлювали розробки, апробації та впровадження в практику роботи дошкільного закладу різноманітних технологій та методик.
Матеріали висвітлюють практичний досвід педагогічної діяльності, характеризуються актуальністю, ефективним використанням інноваційних технологій в освітньо-виховному процесі.
За результатами проведення виставки педагогічних ідей та інновацій «Педагогічна палітра дошкілля 2017» серед представлених робіт педагогами дошкільного навчального закладу № 9 переможцями стали:
1. У номінації «Сучасний управлінець-менеджер» Стасюк О.С. «Матеріали міської лабораторії по впровадженню ідей С.Русової» (3 місце);
2. У номінації «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» Ганущак О.І., Підфігурна І.М. «Перші кроки до економіки» (3 місце);
3. У номінації «Соціально-психологічний супровід освітньо-виховного процесу» «Профілактика та корекція невротичних проявів у дошкільників – соціально-психологічний аспект» Погребецька О.М., Гуменюк О.В. (2 місце);
4. У номінації «Студійно-гурткова робота» Терефера Л.М. авторська програма гуртка фітбол гімнастики «Чарівний м’яч» (2 місце)
5. У номінації «Співпраця початкової школи та ДНЗ» «За крок до школи» Кащена Ж.П., Підфігурна І.М. (2 місце).
Разом з тим, педагогам дошкільного закладу потрібно працювати у напрямах: управлінська діяльності, організація роботи з мовленнєвого розвитку, співпраця дошкільного закладу та початкової школи, організації роботи з батьківською громадою, організація трудової та ігрової діяльності в дошкільному закладі.